29.03.17

Jak jsem se stal občanským aktivistou


Každému z nás se může každý den stát, že se proti Vám neoprávněně (aspoň podle Vašeho úsudku) postaví státní moc Může to být soudce, který vydal špatné rozhodnutí, město, ve kterém žijete, které protiprávně „obsadilo“ Váš majetek a nebo jiná státní instituce, která vydala usnesení, které se neslučuje s žádným vydaným zákonem. A v okamžiku, když se stanete obětí takové nepřístojnosti se můžete zachovat dvěma způsoby. 1. Jít do nejbližší hospody, nadávat na všechny a všechno a následně se opít do němoty a tento proces opakovat několikrát do týdne a nebo za druhé se postavit proti té státní instituci, bojovat legálními prostředky o to, abych se domohl práva. V následujících řádkách Vám popíšu, jak jsem se stal takovým občanským aktivistou, kterému začala vadit jedna nepřístojnost ve svém městě a jak proti tomu bojuju a budu bojovat.

Ale co to vůbec ten občanský aktivismus respektive občanský aktivista je?  Dle definice na wikipedii je aktivismus intenzivní prosazování určitých cílů z přesvědčení, z osobní motivace v nejrůznějších oblastech společenského života.

Dle Koncepce politiky vlády vůči nestátním neziskovým organizacím je definice: Občanskou společnost tedy tvoří občané, kteří se dobrovolně podílejí na spravování věcí veřejných. Mohou tak činit mnoha způsoby, jedním z nich je angažovanost v neziskových  organizacích. Angažovanost občanů v neziskových organizacích je kolektivně a formálně  organizovaná.

Těch definic je více, ale myslím si, že tyto dvě jsou dostatečně vystihující. Teď se pustím do popisovaného problému. Pocházím z města Rakovníka, jehož zastupitelstvo oslovilo již v říjnu loňského roku Kaufland, že by chtělo hned vedle stávajícího Tesca postavit obchodní dům a spolu s ním by mělo být i nějaké malé železářství. Na zastupitelstvo, které bylo svoláno těsně před Vánoci, se hlasovalo o tom, zda bude umožněno Kauflandu, aby se připojil na sítě v Rakovníku. První hlasování skončilo 10 vs 10 a 1 se zdržel. Na základě takového hlasování bylo vyvoláno „dohadovací řízení“, ve kterém se „vedoucí“ stran dohodli, že Kaufland nedostane souhlasit. Na tomto zastupitelstvu byla i prezentace zástupců obchoďáku s tím, že budou městu nabídnuty dva miliony. Naše zastupitelstvo člověk může sledovat skrze počítač, takže jsem předpokládal, že když jsem se zmínil o té částce někomu a on chtěl důkaz, že to bylo nabídnuto, tak to najdu na nějakém záznamu. A já to nikde nenašel.

Člověk by si myslel, že se už nebude Kaufland snažit, ale ona to byla chyba. Zkusil to znova v březnu, ale tentokráte s částkou 200 000,-. A k překvapení všech to dopadlo úspěšně. Teď to bylo 13 pro, 4 proti a 4 se zdrželi. Předtím jsem vystupoval mírně proti postavení toho obchoďáku, ale tohle pochybné hlasování ve mě vyvolalo zlost, a tak jsem se rozhodl, že se budu pokoušet toto rozhodnutí zvrátit z mnoha důvodů, které uvedu níže.

Proč by v našem městě nemohl být Kaufland? Jednoduše proto, že si myslím, že těch obchodních domů s potravinami je tu dostatek, zruinovalo by to dosavadní drobné podnikatele ve městě a z města by to udělala město duchů. Dále by se to postavilo na zemědělské půdě, kde by se dalo pěstovat cokoliv a byla by to česká plodina. Zastupitelstvo se nechovalo s péči řádného hospodáře a mělo vzít hned tu první nabídku (U nás ve městě se má stavět aqvapark, tak by se minimálně tou částkou zaplatila část bazénu). Navíc je tu obava, že dříve či později krachne jeden ze stávajících obchoďáků a co potom s prázdnou budovou? Máme 16 tisíc obyvatel a k tomu 6 obchoďáků (nepočítám jednoty a Coopy s Vietnamcema).
A konečně se dostávám k tomu, jak proti tomu zatím bojuju a jak budu postupovat (nebo budu chtít).

V první řadě jsem vytvořil internetovou petici, kterou během týdne podepsalo sto lidí. Zároveň jsem čtyřem podnikatelům, kterých se případný Kaufland týká, dal papírovou formu petice, aby se jim podepisovali zákazníci. Díky této petici jsem byl ve dvou regionálních novinách + mě čeká někdy online rozhovor. Zároveň jsem se domluvil s dalšími odpůrci a založíme spolek, který kromě jiného bude připomínkovat územní plán.

A jak se může jinak zabránit Kauflandu? Vidím 6 způsobů. 1. kdyby se sebrali naši spoluobčané, kteří jsou  kleptomani a kradli velké množství materiálů ze stavby, že by to Kaufland mohl dříve či později zabalit :D
2. změnit územní plán, ve kterém by se jasně vyznačilo, že by se mohly stavět jenom určité věci, 3. vyhláškou, která by zakázala na území města určitý typ obchodu určité velikosti, 4. bylo by třetí hlasování, kde by se odhlasovalo, že Kaufland nedostane souhlas k připojení do sítě, 5. Vyvolalo by se referendum, kde by se Kauflandu ukázalo, že lidé ho nechtějí a za 6. majitel toho pozemku stanoví takovou cenu, že se to obchoďáku nevyplatí stavět.

To je zatím všechno moje snažení a budu Vás i nadále informovat.
A co vy a Váš nějaký občanský aktivismus?

 

 

P.s. – V roce 2013 byl schválen s velkou pompou za 300 tisíc Strategický plán města, ve kterém se jasně říká, že na tom místě, kde se má stavět Kaufland, nemá nic stát. A tehdejší starosta a současný zastupitel pro něj teď dvakrát hlasoval....
 


 

 

1 komentář:

  1. Musím okomentovat tento blog. Je mi 19 let a většinu svého života se potýkám s depresí. Je to deprese pramenící z pocitu bezmoci ohledně toho co se kolem děje. Ať už se jedná o přirozený běh světa, který by nebyl tak tragický - takový prostě je, nebo lidi kolem, nebo o řekněme politický běh událostí kolem.
    Nyní ti ale musím poděkovat, protože tento blog mi otevřel oči. Jen díky němu jsem se konečně rozhodl spáchat sebevraždu. Díky

    OdpovědětVymazat