17.09.17

Tituly jsou důležité.... nebo nejsou?

Zpocený a s roztřesenou rukou pomalu vytahuji z obálky číslo otázky s vědomím, že když si vyberu otázku X, tak je vše ztraceno. Uf, dobrý, nevytáhl jsem si. Jdu na potítku, vypotím ze sebe vše, co si pamatuji a jdu na věc. Snažím se mluvit, ale zastavují mě členové komise, aby se mě na něco doptali. V duchu si říkám „Sakra, už se mě neptej, chci jít pryč“. Po odpovědi, která byla taková všelijaká, slabě pokývli a já mluvil dál. Po konci mého představení mě poslali pryč a já čekal na verdikt. Po chvíli mě zavolali zpátky a za 3!!.Skáču radostí s vědomím, že mám titul …. Co to vůbec znamená? Co mi vůbec škola dala prostřednictvím titulu za praxi a vědomosti? 
Když to vezmu obecně, tak vysoká škola je instituce, která mi má dát papír k tomu, abych mohl jít do společnosti, ukázat ten papír a říct: „jsem vysokoškolsky vzdělaný“. No jo, ale k čemu to bude mému budoucímu zaměstnavateli?  Ano, ve státní správě existují platové tabulky, tam člověk s titulem dostane klidně o 2 tisíce víc oproti tomu, co nemá titul. Nebo v České republice máme služební zákon, dle kterého musí každý, kdo se uchází o služební místo, mít nějaký titul (nejčastěji magistra). Ale v soukromé sféře zaměstnavatel spíše přijme člověka, který má nějakou praxi za sebou a člověk bez praxe ostrouhá.
Nakousl jsem tu praxi. Já si myslím, že není ani tak důležité, co člověk studuje, ale co dělá při studiu. Pokud student vysoké školy působní v nějakých studentských spolcích, pořádá přednášky a chodí v rámci svého oboru do nějakého zaměstnání nebo stáže, tak má větší možnost uplatnění, než ten, který studuje na červený diplom, ví všechno o Marxovi, avšak nemá žádnou pracovní zkušenosti.  
Vysoké školy produkují každý rok velký počet absolventů, a proto by mělo být při nástupu na vysokou školu v zájmu každého, aby byl aktivní během studia, protože jenom ten lépe připravený. Často slýchávám, jak ti „méně připravení“ končí v továrnách u pásu a jsou zoufalí.
Také v dnešní době titul z vysoké školy není zárukou nějaké vysoké inteligence a vzdělanosti. Samotný titul se dá v podstatě koupit v nějaké sámošce před vysokou školou, stačí jenom mít větší obnos peněz. Souvisí to s tím, že je těch vysokých škol spoustu a ve společnosti je zažraná představa, že titul udělá každý. Z toho důvodu, aby člověk s titulem získal nějakou vážnost, tak by se měl zredukovat počet vysokých škol. Dle údajů Ministerstva školství a tělovýchovy je v České republice 90 vysokých škol (soukromé, veřejné, státní, zahraniční). Někde jsem četl článek, který říkal, že stejný počet vysokých škol jak Itálie, která má 6x víc obyvatel jak my. Kdybychom vzali argument, že v Itálii je počet vysokých škol ideální, tak by u nás muselo být 15 vysokých škol (jedna vysoká škola na kraj).  Ale asi se shodneme, že vzdělanost není o tom, kolik je vysokých škol, ale je to jenom a pouze o tom, co dělám při studiu.
Ale abych nebyl tak moc kritický k titulům, tak musím říct něco pozitivního. I přes velké množství udělovaných titulů tak pořád se dá mluvit o člověku s titulem jako o někom, kdo v rámci sociálního statusu „postoupil“ o level výše, takže se dá na něj nahlížet jako o „nadčlověku“.
Ale jsem si vědom toho, že existují různé typy škol, takže existují také rozdíly mezi vystudovanými studenty.



A jak vy vnímáte tituly?

2 komentáře:

  1. Keď si uvedomím aká ja som inžinierka bojím sa ísť k doktorovi... Asi tak. Videla som čo všetko okolo mňa končilo a myslím si presne to isté, že výška nikomu rozumu ani inteligencie nenaleje. Titul sa zbytočne preceňuje. Ako neľutujem tie roky na výške. Určite.i to do života veľa dalo. Okrem priateľstiev aj pracovné skúsenosti a to už vôbec nehovorím o kruzkoviciach a katedroviciach a iných iciach... Ale že by sa to nejako odzrkadľovalo na mojej výplatnej páske či lepším pracovným ponúkam na východe... Teda fakt nie. Môj chlap výšku nikdy nedokončil, základnou a strednou ledva prešiel avšak má vyššie IQ ako ja, zarába trikrát viac, a ak porovnám jeho vedomosti s jeho sestrou ktorá končila s čistými jednotkami... Vo vedomostných otázkach pri ňom nemá šancu.
    Áno na výške sa dá veľa naučiť, zabaviť niekedy to možno je aj devíza, ale najväčšou školou je život. A človek sa i tak musí učiť celý život ak to chce niekam dotiahnuť.

    OdpovědětVymazat
  2. Je pravda, že je výhoda mít za sebou nějakou praxi už v době, kdy vyjdu ze školy. Ale nesouhlasím s tím, že by sama škola nebyla přínosná. Dává člověku možnost studovat do hloubky to, co ho zajímá (a je jedno, jestli je to praktické pro budoucí zaměstnání), dá mu potřebný nadhled, schopnost kriticky uvažovat a pracovat s daty a ověřovat si je. Samozřejmě ne každý si ze školy odnese to samé, ale to je holt jen a jen na nás - nakolik využijeme ty roky strávené na univerzitě k vlastnímu rozvoji.

    OdpovědětVymazat